مزایای کوره تابشی

بسیاری از تولیدکنندگان کوره‌ های تابشی را با توجه به نیاز مصرف کنندگان خود طراحی می‌کنند.
عمده‌ترین ماشین آلات به کمک مولدهای حرارتی و لوله‌های تابشی مجهز می‌شوند. محصولات تولید شده با توجه به هدف کاربر در اندازه‌های متفاوت و متناسب با دمای مورد نیاز طراحی و ساخته می‌شوند.
بسیاری از این محصولات به کمک فولاد ضد زنگ ساخته شده و با بهره گیری از فناوری مادون قرمز ارائه می‌شوند. این تکنولوژی کمک می‌کند که حرارت به صورت یکسان منتقل شود و در نتیجه میزان بهره وری کارایی و کیفیت محصولات تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. در حال حاضر بسیاری از این کوره‌ها به منظور خشک کردن مواد رزین که بر روی پلاک‌های اسلب اعمال شده است، به کار می‌رود. پس از اعمال رزین در دمای حدود ۵۰ درجه، به کمک کوره‌های تابشی، اسلب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شرایط مطلوب دست می‌یابد.

لوله‌های فلزی در کنار دیواره‌ها و سقف کوره نصب شده‌اند. در این شیوه حرارت به کمک روش تابشی منتقل می‌شود و از جسمی به جسم دیگر انتقال می‌یابد.

کوره های تابشی

در حال حاضر در بسیاری از صنایع کوره‌های تابشی جایگزین کوره‌های همرفتی شده‌اند.
مهم‌ترین دلیل این مسئله کاهش نیاز به مصرف انرژی و افزایش راندمان به کمک این کوره‌ها می‌باشد. سیستم کوره‌های تابشی به صورت بسته طراحی شده است، به همین دلیل گرمای موجود در آن که در حالت تابشی ایجاد شده است
به کمک روش همرفت نیز به صورت مجدد استفاده می‌شود. در این حالت گرما به شیوه ترکیبی جریان می‌یابد و هوای گرم به کمک لوله‌های تابشی انتقال پیدا می‌کند. آن‌ها علاوه بر سقف و دیواره‌ها در طول کوره نیز نصب شده‌اند. بسیاری از کوره‌های تابشی با توجه به نیاز و سفارش مشتری طراحی می‌شوند.
در این حالت برخی از آن‌ها در دیواره‌های خود شامل لوله نیستند. با این حال برای بهینه سازی انرژی گرمایی محفظه‌های بسته برای نوار نقاله طراحی و پیاده سازی می‌شوند.

علاوه بر صنعت سنگ سازی به منظور خشک کردن انواع سنگ، از کوره‌های تابشی و دستگاه خشک کن سنگ استفاده می‌شود.

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که مهم‌ترین بخش کوره‌های تابشی لوله‌های آن هستند، زیرا هزینه‌های مربوط به تولید آن بسیار گزاف خواهند بود.

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب لوله‌های کوره‌های تابشی، جنس آن‌ها خواهد بود، زیرا لازم است با استفاده از موادی ساخته شوند که در دمای زیاد به خوبی طاقت بیاورند. هزینه‌های ساخت و شرایط محیطی از جمله عواملی هستند که می‌توانند در طول عمر مفید لوله‌ها تاثیر بگذارند.

هر چند بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که کاربرد لوله‌ها در کوره‌های تابشی، عمر مفید آن‌ها را تعیین می‌کند. حتی می‌توان گفت که در برخی از شرایط یکسان، عمر لوله‌های تولید شده توسط سازندگان متفاوت خواهد بود.

کوره های تابشی

علاوه بر آن می‌توان گفت که کوره‌های تابشی به روش همرفت و تابشی به شکل جداگانه و یا ترکیبی می‌تواند گرمای تولید شده را انتقال دهد.

مزایای کوره تابشی

برخی از مزایای کوره تابشی عبارت است از:

  1. افزایش ایمنی
  2. فزایش عملکرد
  3. کنترل مشعل‌ها به صورت جداگانه
  4. تنظیمات گرمایش
  5. توجه به بهداشت محیط

در ادامه هر یک از مزایای کوره تابشی را توضیح خواهیم داد.

۱. افزایش ایمنی

در واقع افزایش ایمنی از مهم‌ترین مزایای کوره تابشی است. با استفاده از کوره‌های تابشی افزایش ایمنی آن به دو شکل انجام می‌شود.در حالت اول مشعل‌های موجود در کوره عملکرد خود را با کمترین میزان فشار گاز انجام می‌دهند. پس از آن از آنجایی که گازهای حاصل از احتراق سوخت در محیط خارج نمی‌شود، ایمنی این سیستم افزایش پیدا می‌کند.

۲. افزایش عملکرد

یکی از مزایای کوره تابشی افزایش عملکرد است. در این کوره‌ها هر یک از مشعل‌های تابشی به صورت مستقل عمل می‌کنند. در نتیجه به دلیل طراحی موازی کوره به سادگی از کار نمی‌افتد، چرا که اگر هر یک از مشعل‌ها بنا به دلایلی دچار مشکل شوند، سیستم به کار خود ادامه داده و برای تعمیر یک مشعل نیازی به خاموش کردن کل کوره تابشی نخواهد بود.

کوره های تابشی

۳. کنترل مشعل‌ها به صورت جداگانه

بسیاری از سازندگان کوره‌های تابشی را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که کنترل سیستم به سادگی امکان پذیر باشد، در نتیجه این کار می‌توان هر مشعل را به صورت مستقل و جداگانه کنترل و یا تعمیر کرد.
با توجه به شرایط، تولیدکنندگان می‌توانند مشعل‌های مشخصی را به طور موقت از سیستم خارج کنند، بدون آنکه مشکلی برای عملکرد کوره به وجود بیاید.

۴. تنظیمات گرمایش

یکی دیگر از مزایای قابل توجه کوره‌های تابشی این است که می‌توان با استفاده از تنظیم زمان شرایط پیش گرمایش را برای آن فراهم کرد. بسیاری از تولیدکنندگان علاوه بر شکل دستی به صورت پنل‌های کنترلی این قابلیت را برای کوره‌های تابشی فراهم می‌کنند. با پیروی از الگوی گرمایش تابشی، به کمک انتقال حرارت سریع در مقایسه با سیستم‌های همرفتی می‌توان در مدت زمان کوتاهی پیش گرمایش مورد نیاز را فراهم کرد.

۵. توجه به بهداشت محیط

همانطور که به آن اشاره کردیم استفاده از کوره‌های تابشی بر خلاف نوع همرفتی آن باعث می‌شود که گرد و غبار و یا ذرات معلق در محیط کار کاهش پیدا کرده و یا به طور کلی حذف شوند. این مسئله علاوه بر سلامت کارکنان می‌تواند سالم‌ترین شرایط محیطی را برای آن‌ها فراهم کند. بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه: با وجود تمام تفاسیر و مطالب بیان شده جای تعجب نخواهد بود که کوره‌های تابشی با پیروی از الگوهای همرفتی و تابشی، به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها کمک کنند.

علاوه بر موارد عنوان شده می‌توان گفت که کوره‌های تابشی در مقایسه با سایر سیستم‌ها و کوره‌های خشک کن به سادگی قابل نگهداری هستند و نصب آن‌ها به سهولت انجام می‌گیرد. با به کارگیری این دستگاه‌ها اطمینان خواهید داشت که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید به دمای مورد نظر دست پیدا کنید و تا حد زیادی هزینه‌ها و انرژی مصرفی را کاهش دهید. به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان و یا کسانی که به سیستم‌های خشک کن نیاز دارند ترجیح می‌دهند که از کوره‌های تابشی استفاده کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *