پمپ‌های مختلف

سرج تانک آب سیالی است با درصد تراکم نزدیک به صفر و بطور عملی غیر قابل تراکم از آنجا که در خطوط پمپاژ همواره می‎بایست تداوم جریال سیال برقرار باشد تا عمل ازدیار فشار و انتقال توسط پمپ انجام گیرد و با توجه به غیر قابل تراکم بودن آب، لازم است تا بخشی از سیستم پمپاژ بصورت ارتجاعی قابلیت جذب انرژی به صورت فشار یا کشش را دارا باشد.

مخازن ضربه‎گیر یا surge tank این قابلیت را دارند که آب را تحت فشار معینی ذخیره نموده و در صورت نیاز دوباره آن را به سیستم بازگردانند.
تحقیقات نشان می‌دهد که وجود مخزن ضربه‎گیر در جلوگیری از بوجود آمدن تنش‌های بزرگ در اثر پدیده ضربه قوچ آب، نقش مهمی را بازی می‌کند.
از مخزن ضربه‎گیر را قدری بزرگتر از حداقل مورد نیاز برای نگهداری فشار انتخاب نمود تا در مصارف کوچک در جبران و مهار نوسانات جریان پمپها از محل ذخیره مخزن تامین گردد و سپس در صورت نیاز به مقادیر بیشتر آب، با زوشن شدن پمپ‎ها، آب موردنیاز تامین شده و ضمنا آب تخلیه شده از مخزن دوباره جایگزین شود.

انواع سرج تانک

۱- منبع با بالش هوا

۲- منبع با دیافراگم لاستیکی

منبع با بالش هوا

در این منابع آب و هوا در داخل منبع در تماس با هم قرار دارند این امر سبب فشرده شدن هوا در داخل منبع و در صورت لزوم با فشار هوا آب وارد سیستم می‌شود.
از این نوع منابع معمولا در سایزهای بزرگتر از ۱۰۰۰ لیتر استفاده می‌شود.

منبع با دیافراگم لاستیکی

در این نوع از منابع آب هوا باهم در تماس نیستند و آب در داخل ممبران لاستیکی قرار میگیرد.
این تیوب‌ها معمولا از جنس EPDM ساخته می‌شود و چنانچه چمچ جهت تامین آب شرب طراحی شده می‎بایست از نوعی باشد که آب به هیچ عنوان آلوده نکند.

منبع به حجم لیتر مناسب است.

چنانچه منبع کوچکتر انتخاب شود استارت استاپ پمپ را بالا می‎برد و همچنین عمر منبع کاهش خواهد یافت.
آشنایی با انواع پمپ‌ها در انتخاب پمپ مناسب به شما کمک می‌کند.

هد

هد موردنیاز بوستر پمپ از مجموع:

Hg: حداکثر ارتفاع از پمپ تا بالاترین طبقه

Ha: ارتفاع مکش

Pi: فشار ورودی یا هد مثبت مکش

Pr: حداقل فشار موردنیاز در بالاترین ارتفاع در ساختمان مهمولاً ۵/۱-۲ بار

Pc: افت در سیستم لوله کشی به عنوان محاسبات سر انگشتی ۱ متر به ازای هر طبقه

P∆: اختلاف بین Hset و Hstop در دور ثابت بدست می‌آید.

در ساختمان‌های بلند مرتبه بلندتر از ۱۰ طبقه توصیه می‌شود از ۲ بوستر پمپ اتسفاده شود.
بوستر پمپ اول برای طبقات پایینی با فشار کمتر و بوستر پمپ دوم با فشار بیشتر برای طبقات بالا بدین ترتییب در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد، در غیر این صورت می‌بایست برای طبقات پایین نزدیک به بوستر پمپ از شیر فشار شکن استفاده نمود.

تنظیم فشار بوستر پمپ دور ثابت

تنظیم فشار در بوستر پمپ‌های دور ثابت شامل تنظیم فشار Hset و Hstop روی پرشر سوئیچ هر پمپ روی کلکتور دهش بوستر پمپ است.

در بوستر پمپ تک پمپ تنها یک برشر سوئیچ وجود دارد و با پایین آمدن فشار پمپ با دور نامی خود روشن و بالا رفتن فشار پمپ خاموش می‌شود.

در بوستر پمپ‌های چند پمپ با پایین آمدن فشار پمپ اول روشن می‌شود (چنانچه سیستم همراه با جاکی پمپ باشد پمپ جاکی اولین پمپی است که روشن می‌شود) چنانچه پس از روشن شدن پمپ اول فشار مورد نیاز تامین شود پمپ دیگری وارد مدار نخواهد شد.

در غیر این صورت پمپ دوم وارد مدار خواهد شد، چنانچه پس از روشن شدن پمپ دوم فشار موردنیاز تامین شود، پمپ دیگری وارد مدار نخواهد شد.
در غیر اینصورت پمپ سوم وارد مدار خواهد شد.

تنظیم Hset ,Hstop

در ادامه به دو روش از بهترین روش‌ها برای تنظیم Hset ,Hstop می‌پردازیم.

روش اول (معمول‌ترین روش)

پمپ اول دارای بالاترین Hset ,Hstop است. پمپ دوم دارای Hset ,Hstop پایین‌تر از پمپ اول و پمپ سوم دارای Hset ,Hstop پایین‌تر از پمپ دوم است و به همین ترتیب تا پمپ آخر.

پمپ‌ها باید به گونه‌ای انتخاب شده باشند که Hset ,Hstop در محدوده BEP باشد.

بعد از روشن شدن پمپ اول چنانچه فشار از ۴۸ متر پایین‌تر بیاید، به این معنی است که پمپ اول توان تامین نیاز سیستم را ندارد و پمپ دوم وارد مدار می‌شود چنانچه پمپ ۱ و ۲ روشن باشد و فشار از ۴۷ متر پایین‌تر بیاید پمپ سوم نیز وارد مدار خواهد شد.

حال چنانچه فشار بالا رود و به ۵۲ متر برسد پمپ ۳ خاموش شد و همین رویه برعکس حالت روشن شدن پمپ‌ها به ترتیب پمپ‌ها خاموش خواهد شد.

زمانی که هر سه پمپ بوستر روشن است چنانچه فشار پایین بیاید نشان دهنده کوچک بودن بوستر پمپ نسبت به سیستم است و عملکرد پمپ‌ها به سمت راست منحنی پمپ حرکت خواهد کرد.

در این روش ترتیب ورود پمپ‌ها به مدار همیشه ثابت است.

در سیستم‌های بزرگ معمولا هیچ زمانی نمی‌رسد که هر سه پمپ خاموش شود و از آنجایی که پمپ ۱ دارای بالاترین Hset ,Hstop است همیشه روشن خواهد ماند بدین ترتیب ساعت کارکرد پمپ ۱ به صورت دائم خواهد بود.

روش دوم

در این روش Hset ,Hstop همه پمپ‌ها روی ۴۸ و ۵۴ متر تنظیم می‌شود و به کمک سیستم موجود در تابلو برق پمپ اول وارد مدار می‌شود.
چنانچه پمپ اول روشن بود و فشار از ۴۸ متر پایین‌تر بیاید تابلو کنترل و فرمان به صورت اتوماتیک پمپ دوم را وارد مدار می‌کند و به همین ترتیب تا پمپ آخر.

مزیت این روش در آن است که می‌توان تنظیم کرد که پمپ ۱ همیشه به عنوان پمپ اول وارد مدار نشود و در یک پریود مثلا ۲۴ ساعته ترتیب ورود پمپ‌ها به مدار تغییر کند بدین صورت ساعت کارکرد پمپ‌ها یکسان شده و عمر بوستر پمپ بالا خواهد رفت.

سیستم‌های دور متغیر

دور یک موتور وابسته به فرکانس آن است.
به عبارت دیگر دور موتور AC برابر است با فرکانس ضربدر یک ضریب ثابت که تابعی از تعداد قطب موتور می‌باشد.

در مورد موتورهای ۴ پل با فرکانس ۵۰ هرتز برق ایران دور نامی موتورها ۱۵۰۰ و در موتورهای ۲ پل ۳۰۰۰ دور می‌باشد.

بنابراین برای تغییر دور یک موتور لازم است فرکانس آن را تغییر دهیم به دستگاه‌های مبدل فرکانس احتیاج است.

دامنه ولتاژ ورودی به درایو ۲۲۰یا ۳۸۰ ولت و فرکانس آن ۵۰ هرتز، و ثابت می‌باشد درحالیکه ولتاژ و فرکانس خروجی از درایو، متغیر است.

قوانین تغییر دور بر روی پمپ

طبق قوانین حاکم بر پمپ‌ها با تغییر دور میزان دبی و هد و مصرف انرژی پمپ تغییر خواهد کرد.

پمپ با سیستم دور متغیر دیگر تنها یک پمپ نیست و خود به نوعی سیستم محسوب می‌شود.
در پمپ‌های دور ثابت نقطه عملکرد پمپ محل تلافی منحنی سیستم و منحنی پمپ است در صورتی که در پمپ‌های دور متغییر نقطه عملکرد پمپ را میتوان تنظیم کرد. برای مثال چنانچه فشار بوستر پمپ روی Pset تنظیم شده باشد اگر همه شرها باز باشد منحنی سیستم به صورت خط چین است.

از آنجایی که مصرف انرژی با توان سوم نسبت تغییر دور رابطه دارد چنانچه دور پمپ کم شود، به میزان زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.
چنانچه دور پمپ تنها ۲۰% کم بشود مصرف انرژی تقریباً نصف خواهد شد.

دیگر نیازی به منابع دیافراگمی بزرگ نخواهد بود و در نتیجه فضای کمتری اشغال خواهد شد.

پمپ با سیستم دور متغیر ضربه قوچ نخواهد زد.

اگر از پمپ‌ها، کوره های تابشی و سایر وسایل مورد استفاده در صنایع به خوبی نگهداری شود، هزینه‌های سرویس و نگهداری کاهش پیدا خواهد کرد.

تنظیم فشار

در بوستر پمپ‌های دور متغیر تنها شامل تنظیم فشار Hset است.

در بوستر پمپ تک پمپ دور پمپ براساس نیاز سیستم تغییر کرده و محل تلاقی منحنی پمپ و منحنی پمپ همیشه روی خط Hset است.
در بوستر پمپ‌های چند پمپه پمپ اول با دور پایین (فرکانس صفر) شروع به کار کرده و تا آنجا دور بالا می‌رود که به فشار تنظیم شده برسید.

بوستر پمپ آتش نشانی

ساعت دو بامداد روز یکشنبه دوم سپتامبر سال ۱۶۶۶ میلادی در اثر آتش سوزی در نانوایی سلطنتی انگلستان و عدم توانایی در کنترل آن، فاجعه بزرگی را در ذهن مردم لندن به یادگار گذاشت و با توجه به چوبی بودن منازل و ارتباط آنها به همدیگر، وزش بادهای شدید طی چند روز آتش سوزی کل شهر سوخت و در اثر بارش باران سیل آسای فصلی این آتش مهار شد در نتیجه این آتش سوزی ۱۳۲۰۰ خانه ویران شد.

آتش سوزی بزرگ شیکاگو در سال ۱۸۷۱ که باعث مرگ صدها انسان و از بین رفتن ۳/۳ مایل مربع از ساختمان‌ها و بناهای شهر شد و ۹۰۰۰۰ نفر را بی خانمان کرد.
این آتش سوزی در ابتدا شعله‌های کوچک یک طویله بود که به دلیل عدم توانایی آتش نشانان و ضعف تجهیزات گسترده شد.

درست در همان موقع که آتش بزرگی در شیکاگو به وجود آمده بود ۱۰۰‌ها کیلومتر آنطرف‌تر آتش بزرگتری در حال شعله ور شدن بود که عده بسیار کمی از آن با خبر بودند.
این آتش سوزی که یکی از مرگبارترین حوادث در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود.
در یکی از مناطق آمریکا به نام ویسکانیس رخ داد و در آن بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر جان خودشان را از دست دادند.

در این حادثه بیش از ۱۷۰۰ نفر از اهالی روستای پشیتگو در آتش سوختند و هیچگاه بقایای آنها پیدا نشد. عده‌ای هم که در حال فرار از آتش بودند به رودخانه رفتند و برخی نیز در آن غرق شدند.

یکی از بزرگترین آتش سوزی‌های دنیا در سال ۱۹۰۶ و در سانفرانسیسکوی آمریکا رخ داد.
این آتش سوزی بیش از ۲۵ هزار ساختمان در ۴۹۰ بلوک را بلعید و تلفات بسیار زیادی نیز از خودش به جای گذاشت.
آمار کشته شدگان در این آتش سوزی در حدود سه هزار نفر بود و علت آن نیز انسان طبیعت شناخته شد.

پس از اینکه یکی از سنگین‌ترین زمین لرزه‌ها در تاریخ آمریکا در این شهر رخ داد آتشی به وجود آمد و پس از آن به علت از بین رفتن منابع آب و کم تجربه بودن آتش نشان‌ها این حادثه گسترش پیدا کرد و نیمی از شهر را از بین برد.

برای نخستین بار در سومدسامبر ۱۵۹۱ تاسیس آتش نشانی به مفهوم امروزی در شهر هامبورگ اتفاق افتاد.
این موسسه، صندوف آتش سوزی شهر هامبورگ نام داشت.
در این سال ۱۲۲۱ حدودا در ۱۷۱ سال پیش هنگامی که شهر تبریز در تصرف نیروهای اشغالگر روسی قرار داشت، بلکه فقط به جهت منافع اقتصادی، سیاسی نیروهای وابسته به خود، اقدام به ایجاد یک واحد آتش نشانی در این شهر نمود.
این اولین واحد اطفاء حریق در کشور بود و همانطور که تصور می‌شود از یک هسته نظامی تشکیل شده.

اطفاء حریق در ساختمان

عموماً در ساختمان‌های بلند مرتبه (بلندتر از ۲۳ متر) دسترسی از خیابان و یا هیدرانت شهری مشکل است.
بدین منظور می‌بایست ساختمان را به یک سیستم اطفا حریق داخلی مجهز نمود.
عموما این سیستم جهت یک پریود زمانی ۲۵-۳۰ دقیقه‌ای طراحی می‌شود. بدین منظور می‌بایست منابع ذخیره آب برای این مدت زمانی طراحی و نصب گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *